Equicoaching

Wat is equicoaching?

Het is een combinatie van omgaan met een paard en coaching. Daarbij gaat het volgens diverse aanbieders over gerichte oefeningen naast het paard. Equi slaat enerzijds op ‘paard’, anderzijds op ‘evenwicht’. Alhoewel het (R) symbool van Registered Trademark naast de methode staat, leverde een zoektocht naar octrooien of patenten niets op.

 

Wat geloven mensen?

  • Dat het om een bewezen aanpak gaat.
  • Dat je al na een paar sessies een blijvende gedragsverandering ondergaat.
  • Dat de manier waarop je (als leidinggevende) met een paard omgaat, verraadt hoe je in het dagelijkse leven staat.
  • Dat het paard één brok gedachtenoverdracht en aanvoelen is, dat onmiddellijk aanvoelt of je oprecht bent.
  • Dat je van een paard zaken kunt leren die je vervolgens kan toepassen in je omgang met mensen. Zo kan je ontdekken hoe je als leidinggevende handelt op vlak van coaching, motivatie en communicatie.
  • Sommige aanbieders beweren dat je “sneller tot bewustzijn komt dan het geval is bij andere coachingsessies”. Het spreekt voor zich dat zulke sterke claims nergens onderbouwd of bewezen worden.

 

Waarom geloven mensen dit?

  • Mensen zijn van nature lichtgelovig en gevoelig voor vermeende autoriteitsargumenten. Woorden als “wetenschappelijk bewezen”, “erkende coaching” en (R) overtuigen blijkbaar sommigen erg snel (Zie ook ‘autoriteitsargument’ in dit trefwoordenregister).
  • De aanbieders beweren dat je het zelf moet ervaren of voelen. Dit is helaas juist het omgekeerde van wat wetenschappelijk zou moeten. Door mensen voor te houden dat er een effect zal zijn creëert men al een verwachting. Placeboeffecten en de confirmatieneiging (alleen maar de dingen merken die de stelling lijken te bevestigen, maar de dingen die dit niet bevestigen negeren. Een goed voorbeeld is de horoscoop: mensen zijn verbaasd over de dingen die kloppen maar negeren die dingen die vaag of fout zijn.

 

Wat zijn de feiten en de kritiek?

  • Paarden kunnen niet praten en al zeker niet onze gedachten lezen. Dat ze onze emotionele toestand kunnen aflezen is mogelijk.
  • Er is vooralsnog geen enkel wetenschappelijk bewijs geleverd – en zal zeker niet door onafhankelijke bronnen (zoals universitaire onderzoekers) dat de methode zou werken.
  • Wie claimt dat iets werkt, moet hier wettelijk gezien ook de bewijzen voor aanbrengen. Uiteraard zijn de enige bewijzen die tellen voor zulke psychologisch getinte interventies wetenschappelijk ingezamelde bewijzen. Getuigenissen van gelovers of mensen die ten prooi vielen aan het placebo-effect, het barnumeffect of de confirmatieneiging hebben geen enkele bewijswaarde.
  • Indien de training werkzaam zou zijn, dan moet men de bewijzen hiervoor leveren door te vergelijken met een reeds bewezen effectieve aanpak (bvb. Behavior Modeling Training), en zeker niet vergelijken met niets of een placebo.
  • Sommige aanbieders koppelen de aanpak aan andere niet onderzochte, niet werkzame (bvb. Transactionele Analyse) of bewezen problematische aanpakken (bvb MBTI of NLP).
  • Er is geen enkele publicatie waaruit zou blijken dat deze methode sneller of beter werkt dan andere coachingaanpakken. Net zoals in de geneeskunde zou dus het bewijs moeten geleverd worden dat deze methode inderdaad beter werkt dan andere coachingaanpakken.